2 juni 2010

Tips för brudklänningsjakt

Här listar jag några tips inför jakten på klänningen!

  • Ta på dig fräscha och fina underkläder, samt olika sorters behåar som passar under olika sorters klänningar (axelbandslös är ett hett tips). Hudfärgat eller faktiskt (!) rött brukar fungera bra under vitt.
  • Sminka dig omsorgsfullt och ha nytvättat hår - så att klänningarna inte känns tråkiga för att du är trött och oglammig.
  • Lyssna på råden du får av butikspersonalen - och våga be om råd vad de tror passar din kroppstyp. De är experter!
  • Var stolt och glad över den kropp som är din - tänk inte elaka och negativa tankar om den utan var nöjd och sträck på dig.
.
  • Låna eller ta med dina skor om du redan köpt dem - det är bra att testa klackhöjd till klänningen.
  • Försök hålla dig till din budget... och undanbe att testa klänningar i helt fel (högre) prisklass. Du vill ju inte att ditt klänningsval ska kännas som ett nerköp - eller hur!?
  • Se till att det finns möjlighet att dansa i klänningen. Du ska väl ha kul med vännerna också - inte bara vara vacker att se på.
  • Försäkra dig om vilka ändringar som kan göras och vad som ingår om du slår till!
Tärnorna då... och champagnen? Jo - visst an de vara bra att han till hands. Samtidigt kan det vara skönt att kika lite själv först, och pejla in vad du vill ha innan någon annan ska tycka. Då kan du få komma till ett stilval i lugn och ro och andra slipper bygga förväntan kring maränger eller spets om det inte är det du önskar.

1 kommentar:

Katja sa...

Bra tips :-) Första gången jag gick iväg och provade så hade ungarna somnat i vagnen och jag råkade vara i närheten av en butik. Så då passade jag på, hade dock världens fulaste amningsbh (tänk granny-style) och de där trosorna man väljer från längst in i byrålådan, när allt annat är i tvätten. Så jag hittade visserligen min drömklänning ändå, men jag kände mig ju smått ful när jag stod där och klädde av och på sisådär 10 gånger,
så gång nr 2 hade jag fixat håret, rakat benen och hade snygga underkläder.. kände mig inte som en trist tjej i fin klänning, utan fin som helhet